Skip to content

Plugga hemifrån !

07 november 2014

När jag var föräldraledig med Lillebror så hoppade jag ju på en distansutbildning. Jag skolade om mig till undersköterska och pluggade distans hemifrån. Det är inte alltid så lätt att plugga på distans, och att göra det med barn hemma kanske är ännu svårare? Men det går, med bra planering och en hel del självdisciplin.

Min utbildning var 3 terminer men jag valde att göra den på 2 och tog inget sommarlov eller så. Det var ett högt tempo men samtidigt var det oerhört roligt! Jag saknar ofta tiden från när jag studerade. Att få lära sig nya saker, om ett ämne man själv valt – det är härligt! Kunskap är aldrig tungt att bära

Många kanske tvekar att börja studera hemifrån om man redan har ett arbete eller man har barn och tycker det verkar svårt och tidskrävande. Mitt råd är : GÖR DET ändå! Om man väl hittar det som är ”rätt ämne” så är det så oerhört roligt och givande att studera så det kommer inte kännas som någon börda alls.

Mina bästa tips för att plugga hemifrån är:

* Planera din tid! Har du en timme över – PLUGGA och enbart PLUGGA på den timmen. Kolla inte facebook, kolla inte webbutiker eller sms:a med folk. Bara PLUGGA! Man får mycket gjort på den tiden!

* Sätt egna mål! Vill du vara färdig med ett kapitel senast den eller den datumet – se till att vara det. Planera utifrån dina mål, och följ din planering.

* Pausa! Kör du fast (ja det kommer du göra ibland) så ta en paus! Sitt inte och tälta på något som inte tar dig vidare utan gå ifrån datorn, lägg ifrån dig böckerna en stund och hämta ny motivation lite senare.

* Ha tillgång till bra material! Pennor, skrivhäften i bra storlekar (som går ner i en handväska) och post it lappar! Då kan du alltid skriva ner saker om du kommer på nåt du vill kolla upp eller använda i en uppgift utan att starta upp hela maskineriet på en gång, eller om du sitter på bussen eller nåt när glödlampan tänds 😉 Staples har massa bra saker så där kan man köpa allt på samma gång. Allt från pennor till toners till din skrivare.

No comments yet

Kommentera

