Skip to content

Idag – Årets fattigaste dag! Spartips alá Ida.

23 januari 2014

Idag, torsdag 23 januari, är årets fattigaste dag! I morgon är det löning för många, och jag tror det är MÅNGA som längtat efter detta! Lönen i december kommer ju oftast tidigare än vanligt och december är också en månad med mycket extra utgifter såsom julmat, julklappar, ledighet etc. För en del, tex JAG, är det några dagar till… jag får föräldrarpenning den 27:e varje månad precis som många kommunanställda.

 

Jag tycker att jag själv är ekonomisk, och brukar inte behöva vrida och vända på kronorna ens denna fattiga dag på året 🙂 Tror det hänger ihop med att jag lärde mig den hårda vägen, som ensamstående, arbetslös och studerande 🙂

 

 

Mina bästa spartips är:

– REA! Januari är också realisationernas tid, passa på! Köp allt på rea om det går! Kläder, hygienprodukter och även mat. Julskinka brukar vara billigt i januari och kan användas till mycket; skinksås, stekt i skivor, på smörgås, i gryta, på hemmagjord pizza mm.

MATLÅDA! Inga uteluncher eller onödiga lyxfikor på stan! Gör extra mat till middagen och spara mat till matlåda!

– Köp gärna på rea, men bara det du VERKLIGEN behöver! Saker må vara billiga, men behöver du det? Ta en extra funderare på det!

Sälj det du inte behöver. Tradera, Blocket, Facebook-loppisar! Man har ofta mycket som bara ligger och inte används – sälj det! Man kan få in rätt mycket faktiskt, jag själv har i dagarna sålt massa bebiskläder, gravidkläder och min brudklänning. Fått in över 2000 pix.

– Finns också många bytessidor på Facebook! Sätt in en notis om vad du vill byta bort, och vad du vill ha istället.

Gratis aktiviteter! Nu har det ju äntligen kommit lite snö, utnyttja detta! Barnen älskar att åka pulka, skridskor, skidor etc. Utnyttja deras snöglädje och strunta i badhus och lekland i januari.

– Se dig själv inte som fattig, utmana dig själv istället och gör det till en tävling att fixa billigaste veckohandlingen, hitta billigaste erbjudandena. Ladda hem appen “Matpriskollen”, samlar alla butikers extrapriser lättillgängligt i mobilen – bättre än pappersreklam i brevlådan!

ALFRED 147

Lite av mina mammakläder – skjutsss ut på Tradera – pengar skjutsss in på kontot!’

20140113-114848

Vegetarisk lasagne – billigt och blir mycket = perfekt att få så det räcker till matlådor!

Sen det allra bästa tipset är nog att försöka spara ihop en buffert under året som går. Nån hundring in på ett sparkonto varje månad, så behöver varken december eller januari bli en kamp! Låter pretto, men det är det bästa sättet att slippa ångest över sin ekonomiska sits.

 

Om man ändå hamnar i en svår sits så finns det snabblån man kan ta, då får man loss lite pengar snabbt och smidigt och kan rädda sig ur knepiga ekonomiska sitsar, när det kanske bara är några tusingar som saknas. Man ska dock vara försiktig och inte sätta det i system, utan ha det som nödlösning.

No comments yet

Kommentera

